برگزاری نشست خبری رئیس فدراسیون اسکی / تشریح برنامه‌های فدراسیون و بیان فرصت‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات اسکی کشور

نشست خبری رئیس فدراسیون اسکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون اسکی، دکتر عباس نظریان صبح روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه در نخستین نشست خبری خود پس از انتخاب به عنوان ریاست فدراسیون اسکی، ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه بر رویکرد این فدراسیون بر تعامل حداکثری با رسانه‌ها تاکید کرد و به تشریح برنامه‌های فدراسیون اسکی در مدت ۴ سال پیش رو پرداخت.

در این نشست که در سالن جلسات کمیته ملی المپیک برگزار شد، رئیس فدراسیون اسکی با بیان اینکه برای قهرمان شدن در ورزش نیازمند عناصری همچون فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم هستیم، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه دارای پتانسیل زیادی در کشور هستیم و از لحاظ زیرساختی وضعیت بدی نداریم، اما با چالشهایی همچون تجهیز کردن این زیرساخت‌ها مواجهیم. به واسطه بسیاری از مسائل، تجهیزات پیست های اسکی ما در کشور کمتر تولید می‌شود و تشدید تحریم‌ها باعث شده در ورود اجناس و کالاها مشکلاتی داشته باشیم. البته در تلاش برای نوسازی زیرساخت‌ها هستیم.

رئیس فدراسیون اسکی با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های اسکی، گفت: به لحاظ زیرساخت‌ها حتی قابل قیاس با کشورهای آسیایی مثل کره نیستیم؛ اما دست از تلاش برنمی‌داریم. فدراسیون اسکی غنی نیست و در فضای اسکی ایران با دو جامعه متفاوت روبرو هستیم. از یکسو با یک جامعه که برای سرگرمی و تفریح اسکی می‌کنند مواجهیم، و از سوی دیگر نفراتی هستند که تمام زندگی حرفه‌ای آنها اسکی است و اتفاقا شاید بنیه اقتصادی قوی ندارند، اما در بحث قهرمانی ظرفیت اصلی اسکی ایران هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم امسال بارش برف خوبی داشته باشیم. در حال حاضر با تقویم قبلی جلو می‌رویم تا این فصل را تمام کنیم. ان‌شاءالله برای فصل بعدی با برنامه کوتاه‌مدت یک ساله و بلند مدت ۴ ساله سعی در ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین جوانگرایی تیم‌های ملی خواهیم داشت. هدف این است از ظرفیت بخش خصوصی نیز در ایجاد و نوسازی زیرساخت‌ها استفاده کنیم. قبول دارم تهیه لوازم اسکی در بنیه بسیاری از خانواده‌ها نیست، اما فکر می‌کنم امکان آن وجود دارد که در داخل کشور لوازم اسکی تولید شود تا حداقل در بخش همگانی و آموزشی، این لوازم تا حدی ارزان‌تر در اختیار علاقمندان قرار گیرد. این نکته را هم باید در نظر گرفت که ورزش اسکی، همه زندگی مردم روستاهای کوهستان است و این تصور که می‌گوییم اسکی ورزش لاکچری است را باید تغییر دهیم.

رئیس فدراسیون اسکی درباره برنامه‌های خود برای حل برخی اختلافات به جا مانده در جامعه اسکی نیز گفت: من معلم بودم و نگاه دانشگاهی دارم. درباره سایرین قضاوت نمی کنم و علاقمند هم نیستم درباره مدیران سابق صحبت کنم. با همه مخالفان فدراسیون در سنوات گذشته که شاید گلایه یا ناراحتی داشته‌اند، تماس گرفتم و جلسه گذاشتم. من با بیش از ۱۰۰ نفر از جامعه اسکی تماس گرفتم و از خیلی‌ها هم دعوت کردم و به فدراسیون آمدند. افرادی اصلا باورشان نمی‌شد با آنها تماس بگیرم. معتقدم اسکی متعلق به همه جامعه اسکی است و باید از همه پتانسیل‌ها استفاده کنیم. از همه دوستانی که فکر می‌کنند، می‌توانند به فدراسیون کمک کنند می خواهیم جلو بیایند.

وی درباره جوانگرایی در عرصه ورزش اسکی نیز گفت: بعد از بازگشت تیم‌های ملی و پایان این فصل در نشستی که با بخش‌ها و کمیته‌های مختلف خواهیم گذاشت، جمع‌بندی می‌کنیم. رویکرد ورود به تیم ملی بر اساس مسابقه انتخابی است و هر کس توان و رکوردش بهتر باشد به تیم ملی می‌رسد. نگاه من جوانگرایی است و این فرصت را برای جوانان فراهم می‌کنیم تا خودشان را نشان بدهند؛ اما باید به هر حال رکورد نفرات فعلی را بزنند تا بتوانند در تیم ملی حضور پیدا کنند و تلاش بر این است که از سرمایه‌های خود استفاده کنیم.

نظریان در ادامه تصریح کرد: فدراسیون به هیچ فردی تعلق ندارد و متعلق به همه است. برای ورود هیچ ورزشکاری به تیم‌های ملی ممنوعیت نداریم و همه با حضور در مسابقات می‌توانند خودشان را نشان بدهند. کادر فنی ما همه را می‌بیند تا هر فردی ظرفیت دارد به تیم ملی دعوت شود. هر کسی چه در حوزه مدیریت یا حوزه فنی، حیطه اختیارات خودش را دارد. اگر اتفاقاتی رخ می‌دهد که ورزشکاری دعوت نمی‌شود باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود؛ چرا که فقط بحث فنی نیست. باز هم می‌گویم از هر فردی که توانایی کمک به تیم ملی را دارد دعوت می‌کنم تا پس از دو رویداد جهانی پیش رو، جلو بیایند و کمک کنند.

وی درباره توجه به ظرفیت گردشگری در ورزش اسکی نیز گفت: جالب است کشوری مانند فرانسه با ۶۰ میلیون جمعیت شاهد حضور ۵۰ میلیون اسکی باز در پیست‌های خود بوده است. ایران ظرفیت بسیار خوبی در گردشگری اسکی دارد. امروز اگر کسی از کشور عمان یا قطر یا امارات بخواهد در اروپا اسکی کند، باید هزینه زیادی کند؛ اما یک پرواز به پیست سپیدان شیراز هزینه بسیار کمتری برای آن‌ها دارد. برای مثال آنطور که باید از پیست شیرباد مشهد بهره‌برداری نمی‌شود و یا پیست‌های اسکی اردبیل، تبریز، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و دیگر پیست‌های اسکی کشور شرایط بسیار خوبی دارند. اسکی رشته لاکچری نیست و ظرفیت بسیار زیادی در اشتغال‌زایی دارد. متاسفانه نگاهمان این بوده که اسکی برای پولدارهاست و از ظرفیت اشتغالزایی آن غافل شده ایم. در این حوزه نیاز به کار داریم و حرف از پیشرفت یک شبه نیست، بلکه نیاز به فرهنگسازی وجود دارد. اگر بتوانیم با درآمدزایی از ثروتمندانی که به اسکی علاقه دارند در این رشته ظرفیت سازی کنیم، اشتغال‌زایی زیادی صورت می‌گیرد. مدت‌ها در حوزه اقتصادی در وزارت ورزش فعالیت داشتم و به مسائل آشنا هستم. یک سند توسعه گردشگری ورزشی امضا شده و ظرفیت گردشگری اسکی بسیار بالا است و موقعیت کشور ما در منطقه می‌تواند زمینه را برای حضور همسایگان فراهم کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری اردوی مشترک با تیم‌های خوب خارجی نیز گفت: علاقه‌مند هستیم برای دانش افزایی مربیان و یا تمرین ورزشکاران از ظرفیت مربیان تراز اول استفاده کنیم، تا وضعیت رتبه ورزشکارانمان نیز بهبود یابد؛ اما نباید فراموش کرد این کار هزینه‌های ارزی زیادی در بر‌ دارد که گاهی از دایره بودجه فدراسیون خارج است. برای برگزاری اردو در یک کشور اروپایی که ظرفیت خوبی داشته باشد نیز باید از لحاظ مالی حمایت شویم؛ اما با شرایط این کار بسیار دشوار است. سعی می‌کنیم با استفاده از پتانسیل سرمایه دارانی که به اسکی علاقمند هستند در این زمینه فرصت‌های خوبی را ایجاد کنیم. قطعا برنامه‌های خوبی داریم و هدف این است از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده کنیم. اعتبارات ما در حال حاضر حتی اجازه برپایی یک اردوی ۱۰ روزه را در اروپا نمی‌‌دهد.

نظریان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فدراسیون اسکی برای در اختیار داشتن پیست‌های اسکی نیز گفت: با وجود همکاری‌های بسیار خوبی که از سوی پیست‌های اسکی با فدراسیون صورت می‌پذیرد، اما فراموش نکنیم امروز هیچ پیستی در اختیار فدراسیون اسکی نیست و برای مثال شرایط و محل تمرینات تیم ملی که به دنبال حضور در المپیک است، مشخص نیست. نمی‌توانیم مانند اجاره نشین‌ها مدام به این پیست و آن پیست برویم و امیدواریم این دغدغه زودتر برطرف شود.

وی خاطر نشان کرد: از مسئولان پیست‌های اسکی دیزین و پولادکف برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای تمرینات ملی‌پوشان تشکر و قدردانی می‌کنم. مسئولان پیست اسکی پولادکف به خوبی از تیم ملی بانوان ایران میزبانی کردند. از تمامی عزیزان از جمله مهندس ظریفکار، جناب آقای یزدان‌پناه و جناب آقای حاجی‌زاده مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس صمیمانه قدردانی کنم.

در این نشست بهرام ساوه شمشکی، دبیر فدراسیون اسکی نیز به عنوان سخنگوی این فدراسیون معرفی شد.

وی در مورد وضعیت کسب سهمیه‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ اظهار کرد: در المپیک ۲۰۲۲ چین برآورد ما ۴ سهمیه در رشته‌های صحرانوردی و آلپاین است. در اسکی صحرانوردی کسب سهمیه‌ها تقریبا انجام شده اما در آلپاین برف کم بود و نتوانستیم مسابقات انتخابی را برگزار کنیم و پس از بازگشت ملی پوشان از ایتالیا تکلیف تعداد ملی‌پوشان آلپاین نیز روشن می‌شود. برنامه داریم از ۱۵ اسفند تا فروردین مسابقات را برگزار کنیم و امتیازات لازم را بگیریم. البته فکر نمی کنم با قوانین جدید بیشتر از ۴ سهمیه بگیریم.

ساوه‌شمشکی درباره کمک‌های فدراسیون بین المللی اسکی نیز گفت: کمک‌های فدراسیون بین‌المللی اسکی را در قالب لوازم اسکی دریافت می‌کنیم. بخشی از لوازمی که خریداری می‌شود توسط فدراسیون جهانی با اعتبارات ما پرداخت می‌شود و مبالغ به صورت نقدی داخل کشور وارد نمی‌شود.

دبیر فدراسیون اسکی در پاسخ به سوالی در مورد شرایط حسین ساوه‌شمشکی و محمد کیا‌دربندسری نیز اظهار کرد: هیچ منعی برای حضور حسین ساوه شمشکی در مسابقات وجود ندارد. ما مجبور بودیم ۶ نفر را برای فهرست مقدماتی مسابقات قهرمانی جهان معرفی کنیم که حسین ساوه‌شمشکی به دلیل اینکه امتیازش در چند سال گذشته کاهش یافته در این فهرست قرار نداشت . وی پس از مسابقات جهانی می‌تواند در مسابقات بین‌المللی و لیگ شرکت کند تا شانس حضور در تیم ملی را داشته باشد، اما محمد کیادربندسری ابتدا باید مشکلاتش با سرمربی تیم ملی حل شود و امیدوارم او را بزودی در تیم ملی ببینیم.

انتهای پیام

  • 17:53
  • 1399/11/29
  • 14198