سایت رسمی فدراسیون اسکی ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - تهران - بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، بالاتر از تقاطع اسفندیار، خیابان شهید انصاری (صداقت)، پلاک 6، طبقه دوم

    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۵۰
    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۴۰
    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۳۰
    فکس : ۲۶۲۰۱۰۹۴

گفتگو با سرمربی تیم زیر ۱۸ سال هاکی روی یخ؛

بحری: شرایطمان نسبت به سال گذشته بهتر است / فکر نمی‌کردم به این سطح از آمادگی برسیم

آرمان بحری گفت: می‌توانم بگویم امسال به نسبت سال پیش تیم خیلی بهتری داریم. در مسابقات آسیایی می‌توانیم جز ۵ تیم اول باشیم، اما اگر خوش بینانه فکر کنیم ظرفیت و پتانسیل مدال گرفتن را هم داریم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی، تیم ملی هاکی روی یخ پسران زیر ۱۸ سال دوم اردیبهشت جهت شرکت در مسابقات آسیایی (زیر هجده سال) به مربیگری آرمان بحری عازم ازبکستان می‌شود و از ۴ تا ۱۲ اردیبهشت در تاشکند به مصاف حریفانش می‌رود. در همین راستا روابط عمومی فدراسیون مصاحبه‌ای با آرمان بحری سرمربی این تیم داشته است:

سوال: به عنوان سرمربی تیم چه چالش‌هایی در آموزش و راه‌اندازی تیم ملی هاکی روی یخ زیر ۱۸ سال داشتید و چگونه از آنها عبور کردید؟

بحری: رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال پسران رده سنی پرچالشی است به جهت اینکه بچه‌ها از مقطع راهنمایی وارد مقطع دبیرستان می‌شوند در سیستم آموزشی جدید در پایه یازدهم امتحانات نهایی دارند در پایه دوازدهم کنکور دارند، وارد دانشگاه می‌شوند، از طرفی سن بلوغ شأن آغاز می‌شود که تغییر خلق و خو را در پی دارد و غرور جوانی به آنها دست می‌دهد. این موارد طبیعتاً چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، ولی بزرگترین چالش برای من بحث درس بچه‌ها و نگه داشتن آنها در مسیر تحصیلات آکادمیک بوده به این جهت که بسیاری از بچه‌ها وقتی وارد ورزش می‌شوند دیگر خیلی به درس اهمیتی نمی‌دهند چون خودم سعی کردم تحصیلات را در بهترین شکل ادامه بدهم و از آن بسیار بهره بردم همیشه درس بچه‌ها برایم بسیار حائز اهمیت است و درس نخواندن بچه‌ها بزرگترین چالشی بوده که در این تیم با آن مواجه بودم. البته سعی کردم با آموزش دادن، جلسات توجیهی و گذاشتن زمان‌های مخصوص مطالعه در اردوها بچه‌ها یاد بگیرند به درس و تحصیلات اهمیت بدهند.
مطالعه در اردوها، پیگیری امتحانات و نمراتشان و تشویق به درس خواندن، مواردی بود که کمک کرد بتوانم این چالش‌ها را پشت سر بگذارم.

سوال: در روند آماده سازی تیم برای حضور در رقابت‌ها چه اولویت‌هایی را در نظر می‌گیرید؟

-سه موضوع برای آماده سازی در دستور کار گذاشتم اول: آمادگی ذهنی و حذف هرگونه موضوع حاشیه‌ای، دوم: ایجاد نظم و دیسیپلین و سوم: ایجاد روحیه تیمی و هماهنگی بین بچه‌ها که برای رسیدن به این موضوع دو دوره کمپ در نظر گرفتیم. یکی از این اردوها را پشت سر گذاشتیم و دومین اردو را نیز پیش از سفر به ازبکستان خواهیم داشت. برای آمادگی ذهنی و دور بودن از مسائل حاشیه‌ای در این اردوها استفاده از گوشی هوشمند کاملاً ممنوع شد تنها گوشی ساده دکمه‌ای برای ارتباط با خانواده همراه بازیکنان بود.
برای موضوع دوم هم هر روز تخت خواب‌هایشان را چک می‌کردیم که ببینیم آیا وقتی در اتاق نیستند پیش از خروج از اتاق، تخت و اتاقشان را مرتب می‌کنند یا نه؟
مورد سوم هم جلسات روانشناسی است که بسیار حائز اهمیت است و ما از حضور روانشناس بهره بردیم.

سوال: به عنوان مربی، چه نقشی در توسعه فنی و تاکتیکی بازیکنان خود دارید و چه برنامه‌های برای پیشرفت تیم تان دارید؟

-در خصوص بحث فنی و تکنیک بازیکنان موضوعی است که در باشگاه‌ها و آکادمی‌هایی که تمرین می‌کنند باید دنبال شود و این کاری نیست که در تیم ملی انجام شود ما در تیم ملی روی تاکتیک و استراتژی آنها کار می‌کنیم برای این کارم سعی می‌کنیم با دیدن فیلم بازی تیم‌های مطرح و سطح ۱ دنیا بتوانیم بچه‌ها را از نظر ذهنی آماده کنیم

سوال: چه مهارتهایی را باید به بازیکنان جوان خود انتقال دهید که آنها را برای مسابقات بین‌المللی و رقابت‌های سخت آماده می‌کنید تا در موقعیت‌های استراتژیکی در میدان مسابقه اعتماد به نفس لازم را داشته باشند؟ 

-چند فاکتور درگیر یک فاکتور ذهنی و روانی است به همین خاطر ما نزدیک به یک سال است از وجود دکتر صدفی زاده در کنار تیممان استفاده می‌کنیم. ایشان روانشناس ورزشی هستند و یک سال است که کنار بچه‌ها حضور دارند و با آنها در ارتباط هستند و تلاش می‌کنند بچه‌ها را به لحاظ ذهنی آماده کنند.
وجود روانشناس برای همه تیم‌های ورزشی در تمام رده‌های سنی از الزامات است. خصوصاً در تیم‌های پایه که عرض کردم رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال، رده سنی بسیار حساسی است از این جهت حضور یک روانشناس کنار تیم از روز اول جزو واجبات ما بوده است. در کنار آن بحث آمادگی بدنی، تمرینات و تغذیه مناسب هم مد نظر بوده این که بتوانیم تغذیه سالم را بین بچه‌ها جا بیندازیم، آنها را متوجه اهمیت ساعت خواب و ریکاوری کنیم. سعی کردیم این نکته را جا بیندازیم که بچه‌ها شب به موقع بخوابند و صبح‌ها زود بیدار شوند.

در بحث فنی تکنیکی و تاکتیکی همانطور که در پاسخ به سوال قبلی عرض کردم سعی کردیم از تیم‌هایی که در سطح یک دنیا بازی می‌کنند الگوبرداری کنیم تا بتوانیم در تیم خودمان همان تاکتیک‌ها را پیاده کنیم و در موقعیت‌های حساسی که ممکن است در بازی‌ها پیش بیاید از نظر ذهنی، بدنی و دانش فنی بدانند که در آن موقعیت‌ها باید چه کار کنند‌.

سوال: چه مهارت‌ها و خصوصیاتی در یک بازیکن جوان باید باشد که بگویید بازیکن با استعداد و آینده داری است؟

-یک: داشتن روحیه تیمی. با قاطعیت می‌گویم بازیکنی که فردگرا باشد در هاکی روی یخ آینده‌ای نخواهد داشت.
شاید در کوتاه مدت بتواند بدرخشد اما در بلند مدت بدون شک در تیم‌های حرفه‌ای جایی نخواهد داشت.
در مرحله بعد؛ بحث هماهنگی اعصاب و عضله است بچه‌های هاکی روی یخ باید هماهنگی اعصاب و عضله بالایی داشته باشند تا بتوانند روی یک زمین یخی سُر و لغزنده با کفش‌های اسکیت که دو تیغه باریک زیر آن دارد یک توپ خیلی کوچک را با چوب هدایت کنند.مورد سوم بحث فیزیک بدن است که اگر یک بازیکن خیلی لاغر یا خیلی درشت اندام باشد هاکی بازی کردن برایش سخت می‌شود، باید فیزیک بدنی متعادلی داشته باشد.

سوال: در خصوص مسابقات زیر ۱۸ سال کمی توضیح بدید با چه تیم‌های رقابت دارید؟

-این مسابقات به میزبانی ازبکستان برگزار می‌شود در دو گروه ۵ تیمی. ایران در گروه A قرار دارد و با تیم‌های ازبکستان، تایلند، مالزی و کویت همگروه است در گروه B امارات، مغولستان، هند،اندونزی و ماکائو حضور دارند. هر تیم در گروهش ۴ بازی انجام می‌دهد و بعد برای مسابقات رده‌بندی یک بازی اضافه دارد.تیم‌های اول هر گروه با هم برای رده اول و دوم بازی می‌کنند، تیم‌های دوم هر گروه برای رده سوم و چهارمی به مصاف هم می‌روند.
اولین بازی ما با ازبکستان میزبان این رقابت‌هاست که بازی افتتاحیه است.

سوال: شرایط تیم چطور است؟
-بنده به عنوان مربی تیم فکر نمی‌کردم بتوانیم به این سطح از آمادگی برسیم.
شرایط تیم، شرایط خوبی است.
ما سال پیش هم یک تیم زیر ۱۸ سال تشکیل دادیم و در این مسابقات شرکت کردیم، به جرأت می‌توانم بگویم امسال به نسبت سال پیش تیم خیلی بهتری داریم. البته سال پیش برای اولین بار بود که تیم زیر هجده سال مان تشکیل شده بود و مشکلات و چالش‌های خودش را داشت ولی امسال توانستیم زودتر کارمان را شروع کنیم و به همین دلیل وضعیت بهتری داریم و تیم از نظر ذهنی و تاکتیکی از نظر آمادگی جسمانی بسیار آماده است البته که برای رسیدن به اهدافمان کار زیادی داریم اما با توجه به اردوی شبانه روزی که برگزار کردیم توانستیم به سطح بسیار خوبی از آمادگی برسیم.

سوال: چندمین دوره حضورتان در این مسابقات است و چه مقامی را برای ایران پیش بینی می‌کنید؟

-این دومین دوره‌ای است که شرکت می‌کنیم. سال پیش اولین بار شرکت کردیم و در بین ۶ تیم شرکت کننده ششم شدیم اما امسال ده تیم شرکت می‌کنند.اگر بخواهیم به صورت منطقی فکر کنیم ما می‌توانیم جز ۵ تیم اول باشیم اما اگر خوش‌بینانه فکر کنیم ظرفیت و پتانسیل مدال گرفتن را داریم. باید ببینیم در مسابقات چه پیش می‌آید و عملکرد بچه‌ها در مسابقات چگونه خواهد بود اما فکر می‌کنم می‌توانیم جز ۵ تیم اول باشیم اگرچه همانطور که گفتم پتانسیل مدال‌آوری را هم داریم.

فدراسیون اسکی در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید