سایت رسمی فدراسیون اسکی ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - تهران - بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، بالاتر از تقاطع اسفندیار، خیابان شهید انصاری (صداقت)، پلاک 6، طبقه دوم

    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۵۰
    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۴۰
    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۳۰
    فکس : ۲۶۲۰۱۰۹۴

گفتگوی تفصیلی با سرپرست کاروان اسکی ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲

دکتر عباس نظریان در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی پاسخگوی سوالات پیرامون کاروان اعزامی کشورمان در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ بود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی، دکتر عباس نظریان رئیس فدراسیون و سرپرست کاروان اعزامی کشورمان به بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون در خصوص روند آماده سازی اسکی بازان کشورمان به منظور حضور در این دوره از بازی ها عنوان کرد: همان طور که استحضار دارید حدود یک سال است که توفیق خدمت به جامعه شریف و بزرگوار اسکی کشور را دارم، از روز نخست حضورم در فدراسیون تمام تلاشم این بود که با استفاده از تمام ظرفیت های اسکی کشور و همدلی خانواده بزرگ اسکی کشور با تمام توان بر طبق برنامه ریزی اصولی و فنی در مسیر پیشبرد اهداف، توسعه و موفقیت اسکی کشور گام برداریم.


وی افزود: توجه به سال پیش از المپیک زمستانی و در شرایط خاص شیوع ویروس کرونا تیم های ما برای کسب سهمیه المپیک به دو کشور ایتالیا و آلمان اعزام شدند و سپس علیرغم محدودیت های شدید تصمیم کمیته فنی برآن شد که اردوها و تمرینات با توجه به شرایط موجود با رعایت پروتکل های بهداشتی  در استانهای تهران و البرز به صورت مجزا برگزار شود. ۶ ماه اول سال تمرینات آمادگی جسمانی و هوازی اسکی بازان در شمشک و دیزین انجام شد و بعد از آن برگزاری اردوهای متمرکز ، اعزام به رقابتهای بین المللی ترکیه و انتخابی المپیک زمستانی و سپس برگزاری رقابتهای انتخابی آلپاین در پیست های اسکی توچال و دربندسر را در پیش داشتیم و در مسابقات اسکی صحرانوردی نیز رقابتها در پیست اسکی شهید قطاسلو نزاجا پیگیری شد تا سرانجام ترکیب تیم اعزامی کاروان کشورمان به این بازی ها با سه ورزشکار کامل شد.
 
رئیس فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی افزود: همانطور که می دانید پیگیری ها و بازدید مستمر کمیته پزشکی از اسکی بازان حاضر در رقابتها با جدیت انجام شد و در تاریخ ۴ ژانویه تیم پزشکی ورزشی به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی از اسکی بازان شرکت کننده در رقابتهای انتخابی المپیک در توچال ،تست دوپینگ گرفتند و این تست را به آزمایشگاه کلن آلمان فرستادند و ما هم پیگیر پاسخ دهی هرچه سریعتر بودیم و در تاریخ ۲۶ ژانویه پاسخ را دریافت کردیم و همه تست های گرفته شده  منفی اعلام شد. بنابراین فرآیندی که در این خصوص انتظار می رفت برای کاروان اعزامی انجام شود با جدیت و بدون کم و کاست انجام شد‌و تیم آماده اعزام بود.
 
دکتر نظریان ادامه داد: انتخاب المپین ها بر اساس نتایج کسب شده در رقابتهای انتخابی بود و هیچ نظر شخصی در این دوره از بازی ها اعمال نشد و همه شاهد بودند که خود ورزشکاران نیز از نحوه رقابتهای انتخابی راضی بودند. ما دو ورزشکار با تجربه یکی دو دوره حضور و یکی سه دوره حضور در المپیک زمستانی داشتیم و البته در بخش اسکی صحرانوردی نیز متاسفانه به دلیل تغییراتی که در برخی قوانین فدراسیون جهانی عنوان شده بود سهمیه بخش بانوان را از دست دادیم. خانم عاطفه احمدی نیز نخستین حضور خود در المپیک زمستانی  را تجربه می کرد.


وی افزود: خواست همه جامعه اسکی این بود که مراسم بدرقه بسیار خوبی برای کاروان اعزامی برگزار شود و آنها چراغ خاموش وارد مسابقات نشوند و شان و جایگاه جامعه اسکی و ورزشکارانش رعایت شود، ما نیز بر حسب وظیفه مراسمی با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی با حضور مقام عالی وزارت ورزش و جوانان ، دبیر کل کمیته ملی المیپک، سفیر چین و پیشکسوتان المپین عزیز اسکی کشورمان برگزار کردیم. این مراسم به نحو بسیار مطلوب و شایسته ای برگزار شد که بازخوردها بیانگر این بود که جامعه اسکی و ورزشکاران و مدیران ورزشی و رسانه ها از این اتفاق خوشحال بودند و برای برگزاری این جلسه تشکر کردند.
 
وی عنوان کرد: پس از آن پیش از اعزام  می بایست از همه اعضای کاروان تستPCR گرفته می شد همه اعضای کاروان در آزمایشگاه پارس که تنها آزمایشگاه مورد تایید سفارت چین است تست کرونا دادند که متاسفانه تست سید ستار صید و سید مصطفی میرهاشمی مثبت اعلام شد. در روز ۱۱ بهمن هم بعد از ۴۸ ساعت مجددا این ورزشکار (سید ستار صید)تست داد که آن تست هم مثبت اعلام شد و اینکه برخی اعلام می کنند تنها یک تست ایشان مثبت بوده درست نیست.

قبل از اعزام تیم تست دوم ایشان هم مثبت اعلام شد و در مورد جایگزین ایشان هم با توجه به اینکه بعد از تست اول من و دبیر فدراسیون اسکی برای هماهنگی ورود کاروان چند روز زودتر راهی چین شدیم از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک کسب تکلیف در خصوص این اتفاق را داشتیم که جلسه ای با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تشکیل شد و تصمیم بر این گرفته شد که اگر تا قبل از اعزام تیم تست سید ستار صید به همین شکل مثبت باقی بماند نفر جایگزین اعزام شود در این راستا نه تنها اسم یک نفر بلکه اسم چند نفر بعدی رشته اسکی صحرانوردی برای جایگزینی صید اعلام شد، همه احتمالات را در نظر گرفتیم که اگر تست دانیال ساوه شمشکی نفر دوم هم مثبت اعلام شود نفر بعدی جایگزین شود و با توجه به اینکه نمی شود هیچ پیش بینی در خصوص پایان کرونای افراد داشت و بعد از دو تست متوالی در ۴۸ ساعت تصمیمی که برای ورزشکار گرفته شد منطقی بود و علت برخی اظهار نظرها برای جامعه اسکی هم عجیب است. کما اینکه برخی اصرار دارند کرونای صید را به مراسم بدرقه ربط دهند که اگر ایشان در مراسم بدرقه کرونا گرفته بودند اول از همه اینکه این خطر دیگران را هم در این مراسم تهدید می کرد و ثانیا اینکه  تست صید بعد از مراسم مثبت بود اما چند روز بعد منفی شد یعنی  محتمل است که ایشان روزهای پایانی کرونای خود را می گذراند کما اینکه مراسم بدرقه با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی انجام شد.


سرپرست كارون اعزامی كشورمان در اين بازی ها عنوان كرد: در اين دوره از بازی ها دو نماينده جوان داشتيم که نخستین حضورشان در المپیک زمستانی را تجربه می کردند. کارشناسان اسکی با توجه به نخستین تجربه و سطح بازی های المپیک زمستانی این حضور و عملکرد را مثبت ارزیابی کرده اند. خانم عاطفه احمدی ورزشکار جوان و آتیه دار کشورمان در رقابتهای مارپیچ کوچک پس از راه یابی به مانش دوم در شرایطی که سعی کرد سرعت و رکورد خود را نسبت به مانش نخست بالا ببرد به خط پایان نرسید این در حالی بود که در مانش اول آلپاین ۳۳ نفر اوت کردند و به مانش دوم نرسیدند و در مانش دوم نیز چندین اسکی باز به خط پایان نرسیدند. قطعا هر فردی که در المپیک حضور دارد منتخب ورزش کشورش است، پس هیچ ورزشکار سطح پایینی در المپیک حضور ندارد و همین نفس حضور در المپیک زمستانی خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برنامه خانم احمدی این بود که در مانش اول کنترلی اسکی کند و در مانش دوم سعی کند اسکی عادی خود با سرعت بالاتر را به نمایش بگذارد.

وی افزود: در مسابقات اسکی صحرانوردی دانیال ساوه شمشکی در اولین تجربه اش ۱۵ نفر را پشت سرگذاشت که با توجه به کیفیت تمرینات قبل از اعزام این ورزشکار که همه نگاهها به سید ستار صید المپین اسکی صحرانوردی بود و تجربه نخست در المپیک عملکرد ایشان هم قابل قبول ارزیابی می شود.

نظریان تصریح کرد: یکی از اتفاقات ناخوشایند و شوکه کننده المپیک زمستانی بحث مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه شمشکی بود.ایشان یکی از ورزشکاران قدیمی و با تجربه ما است و همه منتظر بودیم  اسکی و رکورد خوب را از وی ببینیم و خود ایشان هم قاعدتا برای همین موضوع آنجا بود و تمام تلاشش را کرده بود در سومین دوره المپیک بهترین اتفاق برای وی و عملکردش بیفتد و با انرژی بسیار خوبی آمده بود و این  انرژی را هم در وی میدیدیم که خیلی با توانمندی و روحیه بالا آماده است وارد مسابقه شود و این موضوع شوک بزرگی به وی و خانواده اسکی وارد کرد و بسیار ناگوار بود. هیچ کس این پیش بینی را نمی کرد ضمن اینکه ما نتیجه منفی آزمایش دوپینگ را آزمایشگاه کلن آلمان داشتیم و به همین علت است که می گویم موضوع بسیار تخصصی و پیچیده است . لازم می دانم عنوان کنم که فدراسیون اسکی بر اساس فرایند و آیین نامه وظیفه خود را انجام داده است  و ما آخرین لیست مواد ممنوعه را هم به همه اعلام کردیم و دوره دانش افزایی در همین امسال نیز برای همه برگزار کردیم ضمن اینکه حسین ساوه شمشکی از ورزشکاران با تجربه ای است که هم سواد خوبی دارد و هم سالها در مسابقات المپیک، جهانی،آسیایی و تورنمنت های بین المللی حضور داشته است و هیچ وقت در این زمینه مشکلی وجود نداشته است. در مورد حسین ساوه شمشکی‌ و موضوع دوپینگ‌ فدراسیون اسکی و کادر سرپرستی تیم در المپیک تمام تلاش خود را جهت بررسی و حمایت از ورزشکار بدون هیچگونه پیش داوری انجام دادند در ابتدا تقاضای بررسی نمونه B به ITA داده شد که پس از تایید نمونه B پرونده به CAS ارجاع یافت  که متاسفانه به اجازه حضور وی در مسابقه مارپیچ کوچک ختم نشد . متاسفانه برخی اظهار نظرات غیر علمی در این موضوع از جانب برخی عنوان می شود اما آنچه از سوی پروفسوری که به عنوان کارشناس در دادگاه  CAS مطرح شد دوز بسیار پایین موجود در نمونه ورزشکار بوده لذا این مقدار بسیار کمتر از استاندارد تشخیص بسیاری از آزمایشگاه های معتبر بوده است و بنابر تحلیل کارشناس مربوطه در نمونه گیری های متفاوت احتمال بروز نتایج متفاوت وجود دارد و  احتمال ورود مواد از طریق خوراکی به بدن وجود داشته و بنابر سوال ورزشکار از کارشناس در دادگاه حتی ورود مواد نیروزا در مدت زمان اخیر با دوز کم به صورت ناخواسته نیز رد نشد. فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی  تمام تلاش خود چه در زمان  برگزاری بازی های المپیک  زمستانی و چه پس از آن  در راستا ی انجام  وظیفه حمایتی و پیگیری امور ورزشکاران خود از جمله حسین ساوه شمشکی که بر غیر عمدی موضوع مثبت شدن این تست تاکید دارد را انجام داده و  بنا به درخواست وی از طریق فدراسیون جهانی و سایر مراجع ذیصلاح پیگیر این موضوع خواهد بود.

سرپرست کاروان اعزامی کشورمان در المپیک زمستانی گفت: لازم به ذکر می دانم که در حاشیه بازی های المپیک زمستانی دیدارهای خوبی با مسئولان جهانی اسکی داشتیم که از جمله آن می توان به دیدار با آقای یوهان الیاش رئیس فدراسیون جهانی، میشل ویون دبیر کل، فیلیپ گیسبیولر مدیر اجرایی،دیمیتری لازاروسکی مدیر توسعه و آموزش  فیز اشاره کرد که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت دیپلماسی بین المللی و ارتقا ارتباطات برای توسعه و پیشرفت اسکی کشور کمک کنیم.

فدراسیون اسکی در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید